Neem contact op

Het is weer zover. De periode van de feestdagen is aangebroken. Voor bedrijven die online actief zijn kunnen dit drukke tijden zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan de helft van de Nederlanders online cadeaus koopt voor de feestdagen. Kijk ook eens wat breder. Focus je niet alleen op cadeaus voor Sinterklaas of voor Kerst. Maar denk ook eens na over wat de mensen nog meer zoeken. Hierbij kan je denken aan mensen die opzoek zijn naar een verzorgt kerstdiner of zoekt naar vuurwerk. Door te investeren in online adverteren kan je veel meer uit je website halen! Hieronder kan je 5 tips die je helpen met het optimaliseren van je campagnes voor de feestdagen.

Kerst Shopping

1. Budget verhogen en aanpassen van de biedingen

Je zou denken dat deze tip altijd geldt. Maar tijdens de feestdagen schieten de zoekopdrachten omhoog en zullen je advertenties vaker worden vertoond dan normaal. Dus verhoog je budget in november en december en voorkom gemiste vertoningen. In deze maanden verhogen de concurrenten ook het budget, waardoor concurrentie op zoekwoorden en doelgroepen stijgt. Dit maakt het lastig om met je normale budget je advertenties optimaal te vertonen. Pas daarop ook de biedingen aan, zodat je in ieder geval in de top 3 zal worden getoond.

Hetzelfde geldt overigens voor social media als Facebook. Tijdens de feestdagen wordt er een stuk agressiever geadverteerd op Facebook, wat betekent dat ook jouw advertentie-account zo optimaal mogelijk moet draaien tijdens de feestdagen. Let er dus op dat het budget niet op raakt en dat je geen waardevolle vertoningen misloopt!

Conclusie: Meer zoekopdrachten, dus meer vertoningen. Zwaardere concurrentie, dus hogere kosten per klik. Verhoog daarom je advertentiebudget van rendabele campagnes en houdt de biedingen scherp in de gaten.

2. Optimaliseren van advertentieteksten

Advertentieteksten optimaliseren

Kijk ook eens naar de advertentieteksten. Zorg er voor dat je teksten geoptimaliseerd worden met de feestdagen in het achterhoofd. Wanneer de producten interessant voor de feestdagen zijn, zet dit dan ook in je advertentieteksten. Trek de aandacht met je teksten door het creëren van gevoel rondom Kerst en Sinterklaas. Gebruik op Facebook dan ook sfeervolle afbeeldingen die de aandacht trekken. Een voorbeeld afbeelding bij het verkopen van boeken:

Real-time informatie in je advertentie

Het gebruiken van real-time informatie in je advertenties is een echte aanrader voor tijdens de feestdagen. Zulke advertenties kunnen de consumenten overtuigen voor je product te kiezen. Dit komt doordat de advertentie aan geeft dat het product schaars te verkrijgen is of dat er tijdsdruk is voor de ultieme kerstactie. De consument blijkt gevoelig te zijn voor deze tactiek. Denk bijvoorbeeld:

Aantal verkochte items

De populariteit van een item overtuigt consumenten sneller om het te bestellen. Het geeft ook aan dat jouw bedrijf meerdere van dat product heeft verkocht, waardoor ook het vertrouwen in jouw bedrijf groeit. Dit zorgt weer voor een hogere conversieratio.

Voorraad update

Wat altijd goed werkt in advertenties (en op webshops) is de voorraad te tonen. Wanneer je voorraad schaars wordt en het product bijna is uitverkocht is het verstandig om dit te benoemen. Hierdoor zal men het sneller willen bestellen, omdat ze bang zijn anders deze unieke kans te missen.

Periode aanduiding

De feestdagen zijn tijdelijk. Het is immers niet elke dag feest. Wanneer je dus een speciale actie hebt tijdens deze periode, dan is het aanbevolen om aan te geven dat het tijdelijk is. Benoem dat het een tijdelijke actie en tel af tot de laatste dag. Zo kun je bijvoorbeeld binnen Google AdWords een automatische time opnemen. Hierdoor staat er in je advertentie dat de actie nog bijvoorbeeld 2 dagen (of 2 uur) beschikbaar is.

3. Remarketing campagnes

Remarketing

De consument is zich in deze periode aan het oriënteren op kerstcadeaus. Wanneer de consument op je website terecht komt zullen zij niet altijd direct over gaan tot een aankoop. Er is altijd een groep consumenten die een product in de winkelwagen plaatsen maar voor een of andere reden niet overgaan tot een aankoop.

Remarketing is in dit geval de beste advertentie om te gebruiken. Met remarketing kan je deze mensen opnieuw bereiken om op deze manier persoonlijke acties aan te bieden om deze groep alsnog te overtuigen om toch tot aankoop over te gaan. Dit kan zowel via display banners, als op Facebook en binnen Google Zoeken.

Benieuwd naar retargeting? Wij leggen in een ander artikel uit hoe het verder werkt.

4. Facebook aanbiedingen

De feestdagen zijn een mooie periode om te starten met Facebook aanbiedingen. Je kan hiermee producten promoten gericht op een specifieke doelgroep. Vanuit Facebook aanbiedingen worden de consumenten direct doorgestuurd naar je webshop. Er zijn een aantal voordelen aan deze vorm van adverteren in Facebook. Wanneer er interactie is geweest met de advertentie ontvangt men meermaals meldingen binnen Facebook, waardoor ze gratis worden herinnert aan je aanbieding. Daarnaast wordt er meer informatie vertoond wanneer men er op heeft geklikt en je kan extra benaderen dat het een tijdelijke actie is.

5. Shopping campagnes

Misschien wel de belangrijkste campagne voor webwinkels: shopping. Deze vorm van adverteren wordt ook wel feed-marketing genoemd. De advertenties zijn vaak van een standaardformaat, maar de inhoud wordt aangepast naar de gebruiker. Die inhoud kan een adverteerder beheren via een Excel Spreadsheet of via API-koppelingen met de website. Maak je al gebruik van Shopping? Zorg er voor dat je feeds aangepast zijn voor de feestdagen, zodat je advertenties alleen maar de beste deals laten zien. Vergeet ook niet om je kortingen in de feed te verwerken!

Hulp nodig of vragen?

Hulp nodig bij de voorbereidingen voor de feestdagen? Of wil je een dubbelcheck op je Holiday-campagnes? Neem contact met ons op voor gratis advies in de maand december! Onze online marketing specialisten staan van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:30 voor je klaar op +31 20 78 52 908. Buiten kantoortijden kan je mailen naar contact@internetiq.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.