Neem contact op

Op 24 mei heeft Google een nieuwe beta aangekondigd. Een select groepje SEA-Marketeers hebben de mogelijkheid gekregen om hiermee aan de slag te gaan. Wij kunnen alvast een aantal wijzigingen verklappen.

Mobile-first World

Jaarlijks zijn er volgens Google meer dan een triljoen zoekopdrachten bij de populaire zoekmachine en meer dan de helft vindt plaats op mobile devices. Deze trend kunnen website-eigenaren ook ondervinden in Google Analytics: steeds meer verkeer komt op de website via een smartphone.

Mede daarom gaat AdWords een compleet nieuw design krijgen wat vanaf de basis opnieuw wordt opgebouwd. Locatie-gerelateerde zoekopdrachten groeit met 50% sneller bij mobiele zoekopdrachten en dat betekent dat de on- en offline beleving steeds meer in elkaar over gaat. Daarom heeft Google besloten om ook AdWords op deze manier opnieuw vorm te geven.

Expanded Text Ads

Expanded Text Ads

In mei is er een SEO-update uitgerold waardoor de SERPs zijn veranderd. Door deze verandering worden er nu meer tekens getoond in de organische zoekresultaten. Nu is het de beurt aan de advertenties om een soortgelijke aanpassing te ontvangen. Google noemt het de ‘Expanded Text Ads’.

Deze update zorgt er voor dat de regels van advertenties worden aangepast. Er zullen twee titels van beide maximaal 30 tekens worden geïntroduceerd. Daaronder stonden altijd twee beschrijvingsregels van beide 35 tekens, maar dit wordt nu één beschrijving van 80 tekens. Het laatste deel van de advertentie is de zichtbare URL. Op dit moment typt men zelf de complete URL die zichtbaar moet zijn in de url en hier zijn 35 tekens voor beschikbaar. Na de update vult men de bestemmings-url in en wordt het domein automatisch ingeladen. Daarna kunnen er twee paths worden ingevuld, van beide maximaal 15 tekens lang. Een path is het gedeelte achter het domein, zoals www.internetiq.nl/PATH1/PATH2.

Expanded Text Ads

 

Google heeft in een eerdere update al de rechterkolom van de zoekresultatenpagina verwijderd en doordat deze ad op alle apparaten er hetzelfde uit zal gaan, is het weer een stapje in de richting van unificatie voor desktop en mobile.

Hogere kwaliteitsscore

Door de extra titel die beschikbaar komt is het mogelijk om je kwaliteitsscore te verbeteren. Door meer tekst kan de advertenties relevanter worden gemaakt. Vooral bij lange woorden als ‘Autoruit Vervangen Amsterdam’ kan het een verschil maken, want je hebt nu meer ruimte om de titel pakkender te maken.

Het verwachte resultaat

Google heeft een voorzichtige schatting gedaan van het resultaat van de Expanded Text Ads. Adverteerders kunnen een stijging in CTR zijn van 20%. Er is meer zichtbaarheid, grotere ads en je boodschap kan pakkender worden gemaakt. Dit is natuurlijk een schatting en het is daarom ook niet met zekerheid vast te stellen dat deze verandering dit ook teweeg zal brengen.

Overigens worden de Expanded Text Ads maar aan 20% van de Google gebruikers getoond, dus het is nog lastig om dit goed te bepalen. Het is verstandig om deze nieuwe advertentie toe te voegen aan adgroups met veel zoekvolume, zodat de resultaten sneller worden behaald en betrouwbaarder zullen zijn.

Verder leidt deze update ook tot veel meer belang bij SEO-resultaten. Stel dat er vier advertenties onder elkaar worden getoond, die een stuk groter zijn dan die op de Google Map wordt getoond, dan zullen de SEO-resultaten nog verder naar beneden worden gedrukt. Dit betekent dat de eerste drie posities steeds belangrijker worden om te behouden.

responsive-gdn-display-ads

Responsive Display Ads

Google biedt al enige tijd om display ads te maken binnen hun eigen editor en deze krijgen ook een update. Het wordt mogelijk responsive display-ads te maken. Dat betekent dat de advertentie automatisch verkleind op een kleiner scherm en de vormgeving wordt automatisch aangepast een de website. Deze ads worden gemaakt door Google zelf, als adverteerder hoef je alleen maar de titels, beschrijvingen, afbeeldingen en de url aan te leveren.

Device Bid Adjustments

Aangezien website bezoekers van steeds meer mobiele apparaten gebruiken heeft Google besloten om de bidadjustments aan te passen. Veel marketeers zullen weten dat het met de huidige ‘Enhanced Campaigns’ alleen mogelijk is om bidadjustment te doen op smartphones. Hierdoor is het mogelijk om mobile compleet uit te sluiten met een -100% bidadjustment op mobile, maar het is niet mogelijk om desktop en tablets uit te sluiten. Door deze aanpassing wordt het mogelijk om per device-categorie een bid adjustment in te stellen. Hierdoor wordt het mogelijk om het standaardbod van je keyword aan te passen voor het meest waardevolle device. Stel, een keyword heeft een conversieratio van 2%. Door te segmenteren op apparaten zie je dat de ratio op desktop 0,5% is en op mobile is het 3,5%, dan zou je in de nieuwe campagnes een bidadjustment in kunnen stellen om minder te bieden op desktop (uitsluiten eventueel) en juist meer te bieden op mobile.

Deze update zorgt er bijvoorbeeld voor dat het mogelijk wordt om aparte campagnes op te bouwen, specifiek voor desktop, mobile of tablet.