Neem contact op

U adverteert al op Facebook, maar het resultaat valt tegen? Facebook adverteren is uniek in zijn soort en ook continu in beweging. Oude functionaliteiten verdwijnen en nieuwe worden geïmplementeerd. Wat wel al enige tijd bestaat en hoogstwaarschijnlijk niet snel zal verdwijnen is de Facebook Pixel. Deze stelt u in staat om uw bezoekers exact te volgen in de sales-funnel en de Facebook advertentie aan te passen naar de verschillende momenten in de costumer journey. Een gepersonaliseerde ad werkt natuurlijk een stuk beter dan een algemeen beeld. Hoe werkt dit? Ik leg het u uit!

Verwijder eerst de oude pixels!

Facebook heeft nu de Facebook Pixel gelanceerd en hierdoor is het niet meer nodig om de oude pixels te gebruiken. Sterker nog, het is sterk aanbevolen deze te verwijderen en gebruik te gaan maken van de nieuwe pixel. De oude worden op dit moment namelijk niet meer ondersteund, dus u krijgt geen nieuwe data meer binnen.
De nieuwe Facebook Pixel is één pixel die door de gehele website wordt geïmplementeerd. Vervolgens is het mogelijk om doelgroepen en dynamische advertising binnen Facebook zelf in te stellen.

Facebook Pixel

Hoe werkt de Facebook Pixel

Dit stukje code is javascript en deze houdt het gedrag bij van de bezoekers op uw website. Deze informatie wordt door de Pixel opgeslagen en dit wordt in de Facebook database gekoppeld aan de gebruikersprofielen van het sociale netwerk.

Wat zijn de voordelen?

  1. Snelheid. De oude manier van Facebook tracking was met allerlei verschillende pixels. Doordat Facebook nu één pixel heeft gemaakt wordt alle relevante informatie in één keer teruggestuurd, waardoor de serverlaadtijd beter wordt.
  2. Meer opties. Met de nieuwe pixel is het ook mogelijk om meer gebeurtenissen bij te houden. In totaal zijn er nu negen types: ‘view content’, ‘add to cart’, ‘add to wishlist’, ‘Search’, ‘Start checkout process’, ‘add payment information’, ‘complete purchase’, ‘lead’ en ‘complete registration’
  3. Deelbaar. De pixel is te delen met bureau’s en andere ad-accounts met behulp van de Facebook Business Manager.
  4. Gemak. Eén stukje code toevoegen aan de site is toch een stuk gemakkelijker dan meerdere.
  5. Dyamische ads. Door gebruik te maken van de Pixel is het voor Facebook mogelijk om exact bij te houden welke producten een bezoeker heeft bekeken. Daardoor kunnen advertenties perfect aansluiten bij waar men in is geïnteresseerd.

Doelgroepen aanmaken

Er zijn miljoenen Nederlanders die dagelijks gebruik maken van het sociale netwerk. Al deze personen zijn in doelgroepen in te delen. Fans van een bepaalde muzikant of film(genre), toeristen, personen die werkzaam zijn in branche x, noem maar op. Segmentatie kan op veel verschillende manier plaatsvinden. Door de doelgroepen steeds fijner in te stellen wordt het mogelijk om de boodschap ook steeds preciezer over te brengen.

De voordelen van Facebook doelgroepen

  1. U leert uw bezoekers beter kennen;
  2. Het wordt mogelijk om op een goedkope manier een relevante doelgroep te benaderen;
  3. Deze doelgroepen worden automatisch geüpdatet: één keer instellen is in principe genoeg;
  4. Door middel van cross device targeting wordt het mogelijk om één persoon op alle gebruikte apparaten te volgen.

 

Doelgroepen kunnen dus heel precies worden ingesteld. Denk bijvoorbeeld aan: mannen tussen de 25 en 34 jaar die een product uit een bepaalde categorie hebben toegevoegd aan het winkelmandje, zonder de aankoop af te ronden en zich bevinden in Amsterdam.

Facebook Pixel conversion tracking

Conversies meten

Door de Facebook Pixel één keer te installeren kunnen meerdere conversies worden bijgehouden op de website. Binnen Facebook advertentiebeheer worden de conversies aangemaakt en de data begint meteen binnen te stromen. Door dus de pixel correct te installeren kunt u precies zien welke advertentie heeft geleid tot verkopen en welke advertentie alleen maar geld kost.

Facebook Retargeting

Retargeting is personen benaderen nadat zij de website hebben bezocht of een specifieke actie op de website hebben uitgevoerd. Deze advertenties worden dus alleen vertoond aan mensen die al interesse hebben getoond in uw diensten of producten. Wat van belang is bij retargeting is dat de boodschap aansluit bij hun eerdere bezoek. Maak daarom doelgroepen aan per dienst of product, zodat de Facebook advertentie perfect aansluit bij hun eerdere bezoek. Voor webshops stel ik voor om gebruik te maken van Shopping feeds.

google-tag-manager

Google Tag Manager en Facebook Pixel

U heeft al meerdere pixels op uw website staan? Dan kan het handig om te werken met een Tag Management System. Mijn voorkeur gaat uit naar die van Google Tag Manager. Deze is gratis, wordt goed onderhouden door Google en is vrij simpel te implementeren. Gelukkig werken de Google Tag Manager en de Facebook Pixel goed samen, waardoor het ook mogelijk is om de Pixel te implementeren via dit systeem van Google.

Kortom

De Facebook Pixel is een essentiële tool om meer te leren over uw website bezoeker en op deze manier de boodschap beter toe te spitsen aan de Facebook gebruikers. Daarnaast ziet u meteen welke campagnes wel of niet werken. Dit zorgt ervoor dat u precies waar de goudklompjes zich bevinden.
Nog een laatste tip, maar zeker niet onbelangrijk: doelgroepen uitsluiten. Waarom nog advertenties laten zien aan bepaalde mensen als deze niet converteren. Door hun gedrag op uw website goed in de gaten te houden kunt u bepalen of de doelgroep relevant en deze al dan niet uitsluiten. Dit zorgt voor relevantere advertenties, meer klikken en uiteindelijk tot lagere kosten.

Hoe krijg ik het aan de praat?

U probeert het al enige tijd werkend te krijgen, maar dit lukt niet? Ik kan mij er iets bij voorstellen. Inmiddels hebben wij meerdere malen de tracking op orde gesteld en wij ondersteunen hier graag. Stel uw vraag en wij kunnen u voorzien van een passend advies.