Neem contact op

Veel online marketeers of bedrijfseigenaren beginnen vol enthousiasme aan het gebruik van social media. De ideeën komen als het ware aangevlogen en het ene bericht na het andere wordt geplaatst. Maar na enige tijd raakt de inspiratie op en wordt het steeds moeilijker om relevante content te bedenken. Het staat ook vrij knullig als een bedrijf in herhaling begint te vallen of alleen nog maar verkoopberichten plaatst, wat ook nog is niet echt “social” is. Maar hoe zorgt u er naar verloop van tijd voor dat de content machine blijft doorgaan? Heel simpel: duik in de website data, duik in Google Analytics.

Social media gebruik

Het gebruik van social media blijft erg hoog in Nederland en stipt bovenaan staat nog altijd Facebook. Met maar liefst 9.067.000 Nederlandse bezoekers in maart 2015 is dat nog steeds het meest gebruikte sociale medium. Op de tweede plaats staat Linkedin met 3.889.000 maandelijkse bezoekers uit Nederland. En 2.603.000 Nederlanders maken maandelijks gebruik van Twitter. Kortom, er is nog steeds veel gaande bij social media. Dat is dan ook de reden waarom het van belang is om de kracht van social media niet te onderschatten en juist serieus te nemen en goed na te denken over de content. Want interessante, deelbare of zelfs cruciale content kan worden ingezet om meer naamsbekendheid te creëren of om zelfs sales te genereren.

populariteit-sociale-media

Vergeet daarom deze kanalen niet en bedenk een goede content strategie. Om onderwerpen te vinden die bij de doelgroep passen en om de ‘contentstroom’ gaande te houden kunt u gebruik maken van de volgende Google Analytics tips:

Google Analytics

Waarschijnlijk bent u al bekend met Google Analytics en anders heeft u er zeker al van gehoord. Analytics is het rapportage platform van Google en biedt een schat aan gegevens en informatie met betrekking tot uw website en haar bezoekers. Het implementeren is een fluitje van een cent en binnen no-time stroomt de data het account in. Deze data wordt gebruikt door bedrijven en webmasters om te bepalen hoe de website kan worden verbeterd op het gebied van gebruikerservaring en vindbaarheid, maar ook om inzichten te verkrijgen in de doelgroep.

Kort samengevat, social media wordt gebruikt om middels gepubliceerde content gratis (en betaald) verkeer naar de website te leiden, om zo van te voren bepaalde doelen te behalen (meer verkeer naar de website, leads, naamsbekendheid, etc.). Google Analytics wordt vervolgens gebruikt om dat verkeer te analyseren en zo verbeteringen en pareltjes te vinden.

Zo vindt u de onderwerpen voor social media:

1. Interesse categorieën

Google Analytics geeft inzichten in onder andere interesse categorieën. Google categoriseert website bezoekers op affiniteit, marktsegmenten en ‘overige categorieën’. Op deze manier kan u content maken gebaseerd op de interesses van de doelgroep. Kans bestaat dat deze interesses al overeen komen met uw bedrijf, maar wellicht zijn er nog ‘ongebruikte’ categorieën die u in zou kunnen zetten. Het is als vanzelfsprekend dat de interesses wel moeten aansluiten bij uw bedrijf.
Deze data is in Google te vinden onder ‘ Interesses > Overzicht ‘

Ook kan het verstandig zijn om meteen even te kijken bij ‘Demografie’. Hier worden de website bezoekers gesegmenteerd op leeftijd en geslacht. Zo kunt u uw berichten ook beter afstemmen op de doelgroep.

2. Zoektermen

Wat ook gebruikt kan worden om interesses te vinden, zijn zoektermen. Dit zijn de termen die website bezoekers hebben gebruikt in zoekmachines om vervolgens te belanden op uw website. Dit zijn vaak ook zoektermen die enigszins betrekking hebben op uw diensten, producten of uw bedrijf en zijn daarom extra relevant om te gebruiken voor uw social media strategie.
Op deze manier valt te identificeren welke zoektermen voor verkeer naar uw website zorgden. Dit resulteert in meer inzichten in het zoekgedrag van uw website bezoekers. Zodra het duidelijk is waar zoekmachine gebruikers naar hebben gezocht, kunt u uw social media doelgroep op eenzelfde manier gebruiken door content rondom die zoektermen te publiceren.
U vindt de zoektermen onder ‘ Acquisitie > Zoekmachineoptimalisatie > Zoekopdrachten ‘.

3. Site Search

Heeft u een zoekfunctie op uw website? Deze tool is in de meeste gevallen aanwezig, maar wordt vaak over het hoofd gezien wat betreft analyses. U kunt Google Analytics, indien goed geïmplementeerd, namelijk ook gebruiken om de zoekopdrachten op uw site te achterhalen in Google Analytics. Door erachter te komen wat uw website bezoekers zoeken, krijgt u directe inzichten in hun interesses. Deze informatie kan goed worden ingezet om de website te optimaliseren, maar ook om een content strategie voor social media op te zetten.
U wil de zoekopdrachten op uw site analyseren? Dat kan bij: ‘ Gedrag > Zoekopdrachten op site > zoektermen ‘

Ziet u hier geen resultaten? Dan moet u, of uw webmaster, de search queryparameter nog instellen.

4. Reacties op artikelen

Plaatst u berichten of acties op uw website? Heel goed, want actieve websites scoren over het algemeen ook beter in de Google zoekresultaten! Geef u uw lezers ook de mogelijkheid om te reageren? Nee? Zonde! Geef de lezer de mogelijkheid om te reageren en laat het gesprek op gang komen. Dit zorgt niet alleen voor meer engagement op de website, maar het geeft ook meer inzichten in de mening van de bezoeker. Des te meer (verschillende soorten) reacties er zijn, des te beter er kan worden ingeschat of het bericht en de lezers op elkaar aansluiten en of u de goede weg in gaat met uw content. Het maakt het duidelijk op welke informatie uw website bezoekers gefocussed zijn en kunnen weer ter inspiratie worden gebruikt om de social media strategie verder door te ontwikkelen.

Als bijvoorbeeld een artikel leidt tot een lange discussie, kan het interessant zijn om het onderwerp verder toe te lichten in een nieuw artikel, om dat ook weer verder te delen op social media.

5. Meest bezochte pagina’s

In Google Analytics is het ook mogelijk om in één oogopslag te zien welke type content het meeste verkeer oplevert. Daarnaast kan er ook worden gekeken naar de gemiddelde tijd op de pagina of naar het aantal behaalde doelen. Al dit soort data geeft aan wat uw website bezoekers interessant vinden aan uw website en geeft u meer inzichten in een volgende social media post.

Dit kan overigens ook inzichten geven in onderwerpen die deze pagina’s nog niet hebben uitgelicht, wat er weer toe kan leiden om juist die onderwerpen meer aandacht te geven.

Hoe u ook onderwerpen of creatieve ideeën vindt voor uw content, het allerbelangrijkste is dat de content moet aansluiten op uw doelgroep. Welke behoeftes speelt u op in? Wat voor informatie kunt u delen waardoor de lezer wordt aangetrokken om verder te kijken naar uw aanbod?

U heeft die geweldige content gevonden. Wat doet u nu als volgt?

Nu dat u een lange lijst heeft van geschikte onderwerpen om over te schrijven, lijkt de volgende stap vanzelfsprekend: schrijven! Zodra u het bericht heeft geschreven en geplaatst op de website, kunt u het delen op social media met een afbeelding, beschrijvende tekst en natuurlijk de link. Het is ook mogelijk om deze informatie te gebruiken om rechtstreeks berichten te schrijven op social media, maar het is wel zo verstandig om de content op uw eigen website te schrijven en te delen.

Zorg er voor dat de content verleidelijk en belangrijk genoeg is voor de lezers om het te delen en dat zij zich ‘gedwongen’ voelen om te reageren. Dat zorgt weer voor extra inzichten en is de ware test om te bepalen of u de juiste content onderwerpen voor social media heeft gevonden.