Het verdienmodel van Google is adverteren. Als iemand op zoek gaat via google.nl wordt er een advertentie getoond. En ook binnen Youtube, Shopping, Maps en Gmail zijn de advertentie-mogelijkheden haast eindeloos. Wist u dat het ook mogelijk is om via Google display adverteren in te schakelen om zo miljoenen websites te voorzien van uw banners? Zij staan nu op het punt om hier nog een extra mogelijkheid toe te voegen, namelijk Google Image Search ‘Similar Items’.
Google Images
Google Images of Google Image Search werd door Google geïntroduceerd op 12 juli 2001 en het geeft gebruikers de mogelijkheid om afbeeldingen op het Web te vinden. Volgens de toenmalige president van Google, Eric Schmidt, heeft het bedrijf deze functie gecreëerd, omdat er een erg grote vraag was naar de Versace jurk die Jennifer Lopez zou hebben gedragen. De interface is meermaals geüpdatet en sinds 2011 is het zelfs mogelijk Reverse Image Search te gebruiken, een functie waarmee een afbeelding kan worden geüpload naar Google om vervolgens soortgelijke afbeeldingen op het internet te vinden.
Vergelijkbare items
Image Search heeft nu een nieuwe functie erbij, genaamd ‘Similar Items’. Deze functie is tot nu toe alleen maar te gebruiken in de mobiele browser en de Android Zoeken app. Similar items helpt gebruikers om de producten te vinden die worden getoond in de afbeelding die zij bekijken. De functie is pas net uitgerold en ondersteunt daarom alleen nog fashion items als handtassen, zonnebrillen en schoenen. In de nabije toekomst zullen zij dit verder worden uitgebreid naar bijvoorbeeld andere kleding items en huis en tuin artikelen.
Het vinden van informatie als prijs en beschikbaarheid was volgens Google een van de meest aangevraagde verzoeken van de gebruikers. Door deze carousel toe te voegen aan Image Search probeert de zoekmachine de gebruikers deze informatie te verschaffen.
Wanneer iemand dus bijvoorbeeld op zoek is naar ‘Converse schoenen’ en een afbeelding bekijkt, dan worden onder deze afbeelding de similar items getoond. Zoals eerder gezegd werkt dit alleen in mobiele browsers en in de Google Zoeken app van Android.
Voor deze nieuwe functie maakt Google gebruik van machine learning.
Wat is Machine Learning?
Machine learning, of Machinaal leren, stelt bedrijven als Google in staat om “automatisch” te leren, zonder dat daar enige programmering voor aan te pas komt. Door middel van algoritmes en het herkennen van patronen kan Google alle historische data die zij hebben verzameld gebruiken om voorspellingen te doen. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor Google Trends, maar het zorgt er ook voor dat Google beter in kan schatten wanneer een advertentie relevant is voor haar gebruikers. Aan de hand van machine learning kunnen zij dus in de toekomst veel gerichter adverteren, waardoor de gebruikservaring en het Google AdWords resultaat kan verbeteren. In het geval van similar items gebruiken ze machine learning vooral om afbeeldingen te leren begrijpen en deze te koppelen aan producten die door webbeheerders correct zijn gemarkeerd.
Hoe stelt u Similar Items in?
Google gaat natuurlijk niet zomaar alle producten van alle webshops vertonen, daarvoor zijn er veel te veel en daarom begint het bedrijf ook ‘klein’ met maar drie categorieën. Beheert u een webshop en wilt u ook uw producten tonen als ‘Similar Item’? Dan kunt het beste de onderstaande stappen doorlopen.
1. Schema.org Product Markup
Zorg er voor dat u de juiste product markup gebruikt, zoals beschreven bij schema.org. Vergeet ook niet om een afbeelding te taggen! Alleen producten met een naam, afbeelding, prijs, valuta-vermelding en beschikbaarheid in de meta-data kunnen worden vermeld.
2. Structured Data Testing Tool
Gebruik Google’s test voor gestructureerde gegevens om te verifiëren dat de markup correct is geformatteerd.
3. Bekijk uw eigen afbeeldingen
Heeft u wel eens gegoogeld naar ‘site:uwdomein.nl’? U krijgt dan een overzicht van alle URL’s van uw website die Google heeft gevonden. Dit trucje is ook uit te voeren op afbeeldingen. Zoek dus naar ‘site:uwdomein.nl’, ga naar afbeeldingen en u krijgt een overzicht van alle afbeeldingen van uw website die Google heeft geïndexeerd. Als de product markup is geslaagd, dan moet u uw product informatie terug zien in de resultaten als u op een product afbeelding klikt. Let op: het kan meer dan een week duren voor Google om uw website opnieuw te crawlen.
Wilt u uw dat afbeeldingen niet verschijnen in Similar Items? Dan kunt u een opt-out aanvragen voor Google Image Search. Maar dit raad ik ten zeerste af. 😉
Bovenstaande is niet geheel duidelijk voor u? Neem contact op met ons en wij kijken het voor na.