Neem contact op

Iedere website heeft website-verlaters die niet converteren. Daar valt niets aan te doen. Een 100% conversieratio op je gehele website zou iedere online marketeer of bedrijfseigenaar wel willen, maar dat zal waarschijnlijk voor altijd een droom blijven. Om de conversieratio van je website een boost te geven kun je website-verlaters opnieuw bereiken met retargeting-campagnes. Wij geven jou in dit artikel graag meer inzicht in de wereld van retargeting en conversies.

Conversies, conversieratio?

Voor dat ik teveel de diepte in duik lijkt het mij handig kort uit te leggen wat een conversie is en wat de conversieratio inhoudt.

Conversies op een website

Is het de bedoeling dat men een formulier op je website invult of verkoop jij producten online? Dan kan je dit instellen als een doel, of ook wel een conversie. Een conversie vindt dus plaats op het moment dat een website-bezoeker iets doet wat jij wil dat ze uiteindelijk doen. Dit kan een aankoop zijn of een lead aanmelding, maar het kan net zo goed een nieuwsbrief-aanmelding zijn of klik op een belbutton. Dit verschilt per bedrijf en per website. Elk bedrijf dat online actief is moet hier over hebben nagedacht. Zonder conversies weet je niet waar je klanten vandaan komen en of je wel de juiste marketingactiviteiten benut. Vooral wanneer je retargeting in gaat zetten moet je zeker zijn dat conversies juist zijn ingesteld. Wanneer dit namelijk niet het geval is blijven je website-verlaters jouw advertenties zien, terwijl ze misschien allang zijn geconverteerd. Zonde van je geld en mega-frustrerend voor de gebruiker!

Wat is de conversieratio?

De conversieratio wordt uitgedrukt in een percentage en het geeft een verhouding weer tussen het aantal sessies op je website en het aantal conversies. Stel dat een webshop bijvoorbeeld 100 bezoekers heeft, waarvan er 10 een aankoop hebben, dan is de conversieratio 10%. Des te hoger dit percentage, des te beter je website en marketingactiviteiten presteren. De hoogte van dit percentage is ook afhankelijk van het type dienst of product dat je aanbiedt. Verkoop jij bijvoorbeeld cartridges online, dan zou een conversieratio van 9% mogelijk moeten zijn, terwijl kleding over het algemeen een veel lagere ratio hebben. Er zijn ook branches waarbij de ratio niet boven de 1% uit komt. Staar je daarom niet blind op dit percentage, maar kijk vooral of er wel een verbetering zichtbaar is year over year.

Tracking en Pixels

Wil je gebruik maken van Retargeting? Check dan altijd allereerst of alle tracking correct is ingesteld. Werkt Google Analytics naar behoren? Is de Facebook Pixel juist geïmplementeerd? Zijn de doelgroepen goed ingesteld binnen de verschillende advertentie-netwerken? Ga je gebruik maken van de Google AdWords Remarketing Tag of ga je doelgroepen importeren vanuit Google Analytics? Voor een juiste opzet en een sterk retargeting-plan, kunt u altijd contact opnemen en wij helpen je verder!

Terug naar retargeting

Retargeting

Via een Retargeting campagne geef je de bezoeker die al eerder je product of dienst heeft bekeken een herinneringsadvertentie. Naast dat je het product of de dienst nog een keer onder de aandacht brengt, kan je ook op deze manier een extra korting inzetten. Zo kun je de website-verlater alsnog overhalen om te converteren.

Aantal manieren

Dynamic Retargeting

Jij beheert een webshop met meerdere producten? Dan kan Dynamic Retargeting een oplossing bieden. Stel dat jij 10 verschillende t-shirts verkoopt, allen in 5 verschillende kleuren, dan zijn dit 50 potentiële advertenties! Dat is erg veel werk om allemaal in elkaar te zetten en ook om die complete targeting in te stellen is een flinke opdracht. Daarnaast verandert je voorraad ook om de zoveel weken / maanden en om dit bij te houden kan een hels karwei zijn. Door de tagging van je site goed in te richten en een correcte feed aan te maken, kun je dynamische advertenties inrichten waarvan de inhoud wordt aangepast naar wat men heeft bekeken op je site. Heeft men dat rode t-shirt bekeken? Dan ziet men dat rode t-shirt in de advertentie terug. Dynamic Retargeting is te gebruiken bij verschillende media, waaronder Display en Facebook.

Aanbieding

Een aanbieding in jouw retargeting-ad verwerken is slim. Men heeft namelijk al interesse in jouw product of dienst getoond, maar is afgehaakt. Vooral bij producten met een relatief hoge prijs kan het verstandig zijn om juist dan een aanbieding te doen. Je kan dit vergelijken als een enthousiaste “offline” verkoper. Op het punt dat een klant besluit om toch niet op zijn deal in te gaan, doet de verkoper nog een laatste nieuwe aanbieding om de klant over te halen.

Tijdelijke acties

In het verlengde van het vorige voorbeeld zijn tijdelijke acties. Vooral nu met de feestdagen is het slim om advertenties aan te passen. Benoem de kortingen en het tijdelijke aspect en zorg er voor dat de banner past bij het thema. Rond deze tijd zou dit uiteraard Kerst kunnen zijn.

Branding / Unique Selling Points

Elk bedrijf heeft iets unieks, anders doe je iets verkeerd. Als je geen korting aan wil bieden kan het ook sterk zijn om je op een USP te focussen. Snelle levering, betere voorwaarden, in de buurt of altijd bereikbaar. Het maakt niet uit. Wat is voor jouw bedrijf een echte USP? Gebruik dit!

Standaard ads

Heb je geen aanbieding om onder de aandacht te brengen en wil je je niet focussen op een USP? Dan kun je uiteraard ook ‘gewone’ retargeting-ads aanmaken, maar dit is niet aanbevolen.

Opties voor retargeting

Deze vorm van adverteren kan op verschillende manieren worden ingezet. Wat men vaak ziet zijn de advertenties die je voorbij ziet komen op bijvoorbeeld nu.nl. Dit wordt ook wel Display Retargeting genoemd. Retargeting is ook in te zetten binnen social media, zoals Facebook. Tevens is het ook mogelijk om gebruikers van Google via retargeting opnieuw te benaderen. Deze vorm van adverteren noemt noemt men ook wel RLSA, Remarketing Lists for Search Ads. Ik ga nu alleen op deze drie vormen in, maar er zijn talloze manieren om te retargeten.

Display Retargeting

Deze vorm van retargeting is wellicht de meest bekende vorm van adverteren. Je bent op een website geweest en vervolgens zie je banners van dit bedrijf terug op andere websites. Dit zijn display-banners. Deze worden gemaakt door het bedrijf of door een online marketing bureau als ons. Deze banners worden via een DSP of via het Google Display Netwerk verspreid. Door middel van eerdergenoemde tracking wordt de targeting ingericht op de juiste doelgroep en voilá.

Retargeting via Facebook

Een gewilde vorm van retargeting is Facebook retargeting. Er zijn miljoenen Nederlanders die gebruik maken van Facebook, Instagram, Messenger en Whatsapp, dus je bereik is in de basis gigantisch. Retargeting zorgt er voor dat je alleen advertenties laat zien aan hen die al op je website zijn geweest. Dit beperkt je bereik, maar kan leiden voor lagere kosten per conversie.

Meerdere opties

Facebook biedt verschillende vormen van advertenties aan en dit maakt het leuk om te testen welke variant het beste aansluit bij jouw doelgroep. Moet je gebruik maken van de image-ad of werkt de carrousel-ad beter? Gebruik je alleen afbeeldingen of ga je testen met video? Het is ook mogelijk om collectie-advertenties aan te maken, waardoor je in één advertentie meerdere producten kan tonen.

Facebook Carrousel Ads

Voorbeeld

Een kledingwebwinkel zou deze laatste vorm goed kunnen gebruiken. Stel iemand heeft een rood t-shirt bekeken op jouw website. Op de productpagina staat een model met dat t-shirt en een broek en een paar schoenen aan die jij verkoopt. Laat in de advertentie dit model terugkomen en laat alle drie de producten zien als mogelijke click naar je website. Zo retarget je de gebruiker met dat rode t-shirt en je doet tegelijkertijd een potentiële upsell!

Facebook Collection Ad

 

RLSA: Remarketing in Search

Stel dat een website-verlater opnieuw op zoek gaat naar jouw producten via Google, dan kan je gepersonaliseerde advertenties laten zien. Het is dan mogelijk om een extra korting aan te bieden via Google AdWords die alleen wordt getoond aan website-verlaters. Deze vorm van retargeting biedt meerdere opties. Je kunt een korting benoemen, maar je kunt ook agressiever bieden op bepaalde zoektermen en doelgroepen.

Hogere CPC voor heractivatie

Is iemand op jouw website is geweest en hij gaat weer zoeken naar jouw producten of diensten? Verhoog dan de max. CPC met bijvoorbeeld 50%. Op die manier ben jij bereid meer te betalen voor deze klik, waardoor jouw positie in de advertentierang stijgt. Hierdoor ziet men jouw advertentie sneller, wat weer kan leiden tot een conversie.

Dure keywords exclusief voor website-verlaters

Wil jij adverteren op bepaalde, dure keywords en heb jij al een redelijk aantal bezoekers op je site? Probeer dan eens RLSA. Je kunt namelijk ook instellen dat jouw Google AdWords advertenties alleen worden getoond wanneer men al op de site is geweest. Deze personen zou ik dan wel naar een geoptimaliseerde landing page doorsturen, zodat je dure klik niet verspild geld wordt en de gebruiker ook op iets nieuws terecht komt.

Hulp nodig?

Wil jij retargeting inzetten en kom je er zelf niet helemaal uit? Of maak jij al gebruik van retargeting, maar wil jij onderzoeken of dit wel op een correcte manier gebeurd? Laat het ons weten en wij zorgen er voor dat jouw bedrijf optimaal gebruik kan maken van retargeting!