Neem contact op

Volgende maand introduceert Snap Inc. een advertentiemanager in diverse Europese landen. Grote en kleine adverteerders kunnen dan zelf ‘Snap Ads’ plaatsen in Snapchat. De tool wordt in juni uitgerold in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en een groot deel van Europa, waaronder Nederland.

De nieuwe advertentie tools worden tot de dag van de lancering nog getest door meer dan 20 adverteerders. Tot die tijd kunnen bedrijven terecht bij de partners van Snapchat om te adverteren (die hoogstwaarschijnlijk een vergoeding vragen voor hun dienst). De nieuwe advertentietools van Snap Inc. kunnen straks kosteloos gebruikt worden.

Snapchat adverteren in Nederland

Zoals Marco al in een eerder artikel schreef is het voor adverteerders nog niet mogelijk om in Nederland gebruik te maken van het advertentieplatform van Snapchat. Wel zien een select aantal gebruikers in Nederland al advertenties tussen de stories door, maar het adverteren an sich is in Nederland nog maar heel weinig beschikbaar. Door het uitbrengen van de advertentiemanager is het goed mogelijk dat Snapchat Adverteren dus voor meer adverteerders beschikbaar komt in Nederland. In Nederland was Parkmobile de eerste ‘lokale’ adverteerder. Begin dit jaar heeft Snapchat een saleskantoor in Nederland geplaatst om de lokale markt te beheren.

In Nederland gebruiken ruim 2,5 miljoen mensen Snapchat en 40% daarvan gebruikt het dagelijks. Het merendeel van de gebruikers zijn tussen de 13 en 25 jaar, maar de dertigers maken ook regelmatig gebruik van de app.  Advertenties in Snapchat duren maximaal 10 seconden en kunnen ‘weggeveegd’ worden. Het is dus de taak aan de adverteerder om hun boodschap in zeer korte tijd over te laten brengen.

De advertentietools

Welke tools worden door Snapchat beschikbaar gesteld in de advertentiemanager?

Ad Manager

Beheer, optimaliseer, meet en target verschillende campagnes voor alle Snap Ad-types, zoals video, app-installaties en webviews. Het is ook mogelijk om de targeting mogelijkheden te organiseren en conversie-gebaseerd te adverteren.

Snapchat Mobile Dashboard

Bekijk en deel advertenties zoals de app-gebruikers ze zien, wijzig en pauzeer advertenties en ontvang notificaties over belangrijke statistieken.

Business Manager

Dit is een tool om administratieve activiteiten bij te houden, zoals het beheren van teamleden en verschillende advertentie-accounts en het veranderen van factuuradressen.

Instagram Stories

Sinds begin dit jaar kunnen adverteerders ook adverteren in ‘Stories’ van Instagram, een functie dat erg lijkt op Snapchat. Ook hier kan men beschikken over advertentietools om de Instagram-advertenties te beheren.

Qua bereik zit een adverteerder goed bij Instagram. Instagram heeft namelijk een groter bereik. Snapchat biedt echter meer mogelijkheden voor CTA’s (Call To Action). Vanaf de advertenties kan een gebruiker namelijk een app downloaden, websites bezoeken en langere video’s bekijken zonder de app te verlaten. Bij Instagram kan dat (nog) niet.