Neem contact op

Snapchat is een app die steeds populairder wordt. Des te meer reden voor online marketeers om deze app in te zetten in de social media strategie. Maar wat is Snapchat nu precies en wat kun je er nu precies mee? Ik leg Snapchat in het kort uit.

Wat is Snapchat?

Inmiddels kan men niet meer op Snapchat heen. Snapchat is een smartphone app waarmee je foto’s of filmpjes kunt maken, versturen en na maximaal 10 seconden zal de content voor altijd verdwijnen van het wereldwijde web. Deze nieuwe vorm van content sharing is het unieke aan Snapchat. Vooral onder jongere doelgroepen is Snapchat razend populair. Waarom? Het is laagdrempelig en ze voelen zich op hun gemak. De foto verdwijnt immers weer, dus je hoeft je nergens zorgen om te maken. Een foto hoeft niet perfect te zijn en je kunt zelf bepalen naar wie je de foto stuurt. Hierdoor ervaren de jongeren minder sociale druk en ze kunnen niet door het ouderlijke gezag in de gaten gehouden worden. En dat het werkt moge duidelijk zijn: Facebook’s Instagram heeft Instagram Moments als reactie opgezet en Twitter heeft Twitter Moments ontwikkelt om soortgelijke functionaliteiten aan te bieden.

Wat is de toegevoegde waarde van Snapchat?

Snapchat gaat over realtime reality. Je deelt een foto of video op het moment dat het gebeurd. Actueler kan het niet worden! Hierdoor komt de content realistischer en minder gephotoshopt over als op bijvoorbeeld Instagram en Pinterest. Snapchat is daardoor ook erg persoonlijk: geen bewerkingen, geen oude foto’s, alles is actueel en echt. Hierdoor is Snapchat zeer geschikt om op informele wijze een band te scheppen met de doelgroep.

Er is ook een nadeel te vinden bij Snapchat voor marketeers. De gebruikers zijn namelijk altijd zelf in controle. Dit betekent dat ze zelf bepalen of ze uw content willen bekijken of niet; de snap wordt niet standaard getoond. De gebruiker krijgt een melding en moet vervolgens in de app zelf nog bepalen of ze het willen bekijken, net als het versturen van een e-mail. Om dus een sterke boodschap over te brengen moet deze in zeer korte tijd duidelijk naar voren komen.

Er wordt vaak gesuggereerd dat het met Snapchat niet mogelijk is om het gesprek aan te gaan met volgers, maar dit is niet helemaal correct. Door vragen te stellen en op een persoonlijke manier te communiceren met de volgers wordt het veel interessanter en gemakkelijker voor de volgers om terug te reageren. Het is daarom ook niet zo zeer bedoeld om meer online sales te stimuleren, maar wel om (branding) boodschap over te brengen en de volgers te binden aan het merk. U kunt in snaps vragen om reacties, door een snap terug te sturen. Hierdoor kunt u uw volgers beter leren kennen. Daarnaast is er een chat functionaliteit aanwezig in Snapchat, waardoor het mogelijk is om direct één op één te reageren. Dit zorgt ervoor dat de communicatie nog persoonlijker wordt.

Snapchat in Nederland

Het aantal gebruikers van Snapchat in Nederland groeide van 0,8 miljoen in 2015 naar 1 miljoen in 2016. Snapchat is vooral onder jongeren erg populair. Meer dan de helft (56 procent) van de jongeren gebruikt de app.

 

 Snapchat in Nederland

Als bedrijf Snapchat inzetten

Door het vrij persoonlijke karakter van Snapchat lijkt het haast onmogelijk om een goed profiel te ontwikkelen voor een bedrijf. Het doel moet dan ook niet zijn om meer sales te genereren, maar om te binden met de doelgroep van Snapchat. Je weet pas of je succes gaat boeken met je activiteiten op Snapchat als je het gewoon doet. Om het je wat gemakkelijker te maken, deel ik graag een aantal tips:

1. Het moet leuk blijven

Snapchat is erg informeel en dit moet ook vooral zo blijven. Ga dus niet te informeel, maar houdt het casual.

2. Promoot het gebruik van Snapchat

Het klinkt logisch, maar wordt vaak over het hoofd gezien: deel het Snapchat profiel. Plaats een button op de website, benoem het in de nieuwsbrief of vertel het op social media. Het is mogelijk om snaps op de smartphone op te slaan. Je zou dus een video via Snapchat kunnen maken waarin je je profiel promoot, deze sla je vervolgens op en kun je daarna delen met Facebook, Twitter en andere social media.

3. Wees authentiek

Niemand stelt het op prijs als je je anders voordoet dan je bent. Zo ook de Snapchatgebruiker. Laat zien wie je echt bent, laat echte medewerkers aan het woord en geef sneak peeks van hoe het er achter de schermen aan toe gaat.

4. Laat de snaps niet te lang zichtbaar

Veel gebruikers (en bedrijven) kiezen er voor om de snaps de maximaal toegestane tijd van tien seconden te vertonen. Probeer dit te vermijden. Vijf seconden is vaak lang genoeg, tenzij de boodschap natuurlijk echt langer is. Op Snapchat is het vaak beter om meteen de boodschap te duidelijk te hebben, dus een lange periode is niet nodig.

5. Kies een persoon als ‘snapmerk’

Het is mogelijk om iedereen binnen het bedrijf te laten ‘snappen’, maar veel sterker wordt de binding als er voor wordt gekozen om dit door een vast persoon te laten doen. Of een vast team, zoals bij NOS. Zij hebben een klein team van jonge medewerkers die elke dag in het kort het nieuws presenteren op dit sociale medium. Hierdoor sluit de inhoud beter aan bij de app én de doelgroep. Doordat de Snapchatter steeds te maken hebben met dezelfde personen wordt het veel gemakkelijker voor hen om hier een band mee op te bouwen.

Het is natuurlijk niet noodzakelijk, je zou Snapchat ook kunnen gebruiken zoals hoe Redbull dit doet. Zij laten het account overnemen door bekende sporters. Door deze takeovers is het account steeds vernieuwend en past het heel goed binnen hun imago. Daarnaast promoten deze sporters het account onder hun social media volgers, wat weer kan leiden tot meer bekendheid van je profiel.

6. Maak gebruik van de chatfunctie

Snapchatters kunnen met elkaar chatten. De jongere doelgroep is hier gevoeliger voor dan ouderen en daarom moet je ook openstaan voor het gebruik van de chatfunctie. Het is op deze manier mogelijk om het gesprek met de volgers aan te gaan en hun vragen te beantwoorden.

Een mooi voorbeeld hiervan is Dove. Dit merk liet vrouwen een Snapchat sturen waarin zij hun onzekerheden kenbaar maakten. Dit deden zij via een Snap, alleen gestuurd aan Dove. Vervolgens verdween deze boodschap binnen enkele seconden en had Dove de kans om te reageren op de Snap. Zij hebben hiermee uiteindelijk 75 vrouwen voorzien van persoonlijk, één-op-één advies en bleef het gesprek informeel. Voor branding is dit een erg sterk voorbeeld.

7. Promoten van aanbiedingen

Naast het binden van de doelgroep aan het merk en het creëren van meer naamsbekendheid is het ook mogelijk om je producten meer aan het daglicht te brengen. Doordat bij Snapchat alles ‘snel’ gaat en verdwijnt, passen tijdelijke acties goed binnen het karakter van dit sociale medium.
Amazon koos er voor om op Black Friday, hun aanbiedingen te promoten. Zij lieten de aanbieding tien seconden zien en vervolgens moesten de volgers de actie onthouden om er gebruik van te kunnen maken.

Naast aanbiedingen is het ook mogelijk om te werken met winacties of kortingcodes. Vooral acties die special gericht zijn op de Snapchatters zullen het goed doen onder de volgers.
Een leuke winactie is bijvoorbeeld om aan te kondigen dat er een raadsel aankomt in de aankomende snaps. Vervolgens stuur je allerlei hints en de volgers moeten dan in elkaar puzzelen wat de actie is.

Dit soort acties en aanbiedingen zijn natuurlijk een extra reden voor je doelgroep om je merk te gaan volgen.