Neem contact op

Facebook is hot. Het sociale netwerk heeft maar liefst één miljard mensen tegelijk online op 1 dag. Dit was een uniek moment en volgens Facebook oprichter en CEO, Mark Zuckerberg, is het pas het begin van een verbonden wereld.
Zoveel mensen tegelijk op het sociale netwerk, hoe kan jij die nu effectief bereiken met Facebook advertenties? Deze vijf tips helpen jou op weg!

1. Gebruik de Power Editor

Er zijn twee online mogelijkheden binnen Facebook.com om advertenties in aan te maken: Advertentiebeheer en Power Editor. Ik raad je aan om de laatste te gebruiken. Het is een stuk overzichtelijker dan Advertentiebeheer en het is heel gemakkelijk om wijzigingen aan te brengen in campagnes of om nieuwe advertenties te maken.

2. Denk aan jouw doelgroep bij het kiezen van type advertentie

Facebook biedt verschillende doelstellingen aan waar u uit kan kiezen bij het aanmaken van uw campagne. Het zijn in totaal doelstellingen, maar het spreekt het vrij voor zich. Waarschijnlijk weet u al uw doelstellingen, dus de keuze is gemakkelijk te maken.

De verschillende doelstellingen:

  • Klikken naar website
  • Websiteconversies
  • Betrokkenheid bij paginabericht
  • Pagina-vind-ik-leuks
  • Mobiele-appinstallaties
  • Betrokkenheid met mobiele apps
  • Desktopapp-installaties
  • Betrokkenheid met desktopapp
  • Geclaimde aanbiedingen
  • Reacties op evenementen
  • Videoweergaven

Deze type advertenties spreken redelijk voor zich: Een video promoten? Dan gebruikt u 'videoweergaven', wil u meer likes voor uw Facebook page? Probeer dan eens 'Pagina-vind-ik-leuks'.

Wilt u echter verkeer naar uw website stimuleren en dat de website bezoeker vervolgens contact met u opneemt of een verkoop sluit? Gebruik dan 'websiteconversies'. Dan kunt u de resultaten van uw campagne meten en precies weten hoeveel conversies (en omzet) de campagne heeft opgeleverd.

3. Target de juist doelgroepDoelgroep-targeting-Facebook

Het spreekt voor zich dat het erg belangrijk is om de juiste doelgroep te benaderen met uw advertenties. Een campagne om studieboeken te verkopen zal
immers niet erg succesvol zijn onder 50+ers. En aangezien Facebook erg veel bezoekers per dag heeft, is het van belang om de targeting op de juiste doelgroep in te stellen.
Gelukkig biedt Facebook zeer uitgebreide mogelijkheden aan. Zo is het natuurlijk mogelijk om te targeten op locatie, leeftijd en geslacht, maar ook op nog meer demografische gegevens, zoals relaties, ouders, generatie, levensgebeurtenissen, opleiding en werk. Die studieboeken advertenties kunnen dus op leeftijd worden ingesteld, maar ook nog eens op studietijd, om zo alleen personen uit die leeftijdscategorie te targeten die nog studeren. Het is zelfs mogelijk om het vakgebied en opleidingsniveau te kiezen.
Naast de demografische gegevens is het ook nog mogelijk om te targeten op taal, interesses en gedrag. Ook kan er worden gekozen om deze eigen Facebook Fans te targeten. De keuze is reuze!

Retargeting, Aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen

Binnen Facebook is het mogelijk om aangepaste doelgroepen aan te maken. Dit kan bijvoorbeeld een klantenbestand zijn, maar het kunnen ook websitebezoekers zijn. Dit zijn vormen van retargeting: deze personen hebben een e-mailadres achtergelaten of de website bezocht en daarom nog een keer herinnert aan u op Facebook. Deze doelgroepen hebben al interesse getoond in u of uw aanbod en daardoor is de kans op conversie hoger.

Wanneer uw gebruik maakt van een aangepaste doelgroep, kunt u deze doelgroep ook nog eens worden gebruikt om 'vergelijkbare doelgroepen' samen te stellen. Op die manier target u uw klantenbestand en eerdere websitebezoekers zoekt Facebook soortgelijke gebruikers erbij om de targeting uit te breiden!

4. Stel het budget goed in

Budget-FacebookNog nieuw bij Facebook adverteren? Dan kan het een slimme keuze zijn om een maximum in te stellen voor uw advertentiebudget. Vooral bij het gebruik van meerdere advertentiesets en advertenties kan het budget sneller op gaan dan verwacht. Het is mogelijk om per advertentie een looptijd en max. dagbudget in te stellen, maar het kan geen kwaad om ook op campagneniveau een maximum advertentiebudget in te stellen. Mocht u het budget alsnog willen verhogen, dan kan dat altijd nog.

 

5. Blijf testen op zoveel mogelijk manieren

Het voelt als een open deur intrappen, maar blijf testen! Probeer verschillende afbeeldingen uit en schrijf de advertentietekst eens op een andere manier. Een tekst waar goed over nagedacht is presteert meestal beter, maar vooral ook het gebruik van de juiste afbeeldingen kan een doorslaggevend effect hebben op uw Facebook campagnes.