Neem contact op

Slimmer bieden met deze 3 slimme Google Ads technieken

Heeft u ooit biedingen ingesteld, zonder te weten of dit te veel of te weinig was? In deze post zullen drie geavanceerde Ads functies uitgelegd worden die u kunt gebruiken om de laagste kosten per klik met de hoogste conversies te vinden. Leer welke functies u kunnen helpen om de kosten te verlagen en conversies te verhogen voor Ads-campagnes.

Strategie # 1: Conversie Schattingen en CPA Voorspelling

De meeste mensen zijn wel bekend met de Google Keyword Planner tool, maar wist u dat u deze kunt gebruiken om een schatting te krijgen van het aantal conversies en de kosten per acquisitie (CPA) voor campagnes?

In plaats van het alleen zien van de kosten per klik en of zoekvolume voor elk zoekwoord, is het nu ook mogelijk een schatting genereren van de kosten per acquisitie en de totale aantal conversies op basis van eerdere prestaties van het account. Dit is een krachtige manier om de tijd te verkorten om zoekwoorden te vinden die zoekvolume hebben en met een gunstige geschatte CPA.

Om deze tool te gebruiken, meld uzelf aan bij Ads en klik vervolgens op Tools en vervolgens op ‘Zoekwoord Planner’. Eenmaal daar, klik op “verkeerprognose ontvangen voor een lijst met zoekwoorden.”

Google-ads-keyword-planner

Voeg verschillende zoekwoorden toe om een dagelijkse voorspelling te krijgen. Aan de bovenkant van de pagina kunt u een bod en dag budget in voeren, de schattingen zullen zich hieraan aanpassen.

Strategie # 2: Know Your Enemy

Sun Tzu’s Art of War leert dat “Als jij de vijand en jezelf kent, dan hoef je niet bang te zijn voor de resultaten van honderd veldslagen. Als jezelf kent, maar niet de vijand, dan zal je voor elke behaalde overwinnen, ook een nederlaag lijden. Als jezelf noch je vijand kent, zult u bezwijken in elk gevecht.”

Dit geldt ook voor PPC campagnes. Wanneer men enkel de eigen campagne begrijpt, kunt u het goed doen. Maar wanneer men de eigen campagne en die van de concurrent begrijpt dan zal men veel meer succes hebben.

Een manier om erachter te komen tegen wie u strijdt is om Google Ads ‘Veilinginzichten’ te gebruiken, hierdoor kunt u de concurrenten achterhalen voor zoekwoorden. Het laat ook zien wat het vertoningspercentage is van uw advertenties ten opzichte van de concurrentie voor de zoekwoorden waarop u biedt.

Om veiling inzichten gebruiken, meldt uzelf aan bij Ads en klik vervolgens op Details net boven de lijst met advertentiegroepen en selecteer “All” onderaan ‘Veilinggegevens.

Het eerste zicht ziet u een lijst van een aandeel, gemiddelde positie, overlappercentage, percentage hogere posities, percentage boven aan de pagina en overtreft aandeel op campagne-niveau. U kunt ook sorteren op elk van deze criteria om te zien hoe u presteert ten opzichte van de concurrenten.

Klik vervolgens in de advertentiegroep of zoekwoord niveau om de zoekwoorden te vergelijken met de andere adverteerders.

Ads-keyword-vergelijking

Wat kunt u doen met deze gegevens? Hoe kunt u een campagne optimaliseren nu het vertoningspercentage weet en  concurrentie.

De meest voorkomende actie is om biedingen te verhogen om uw gemiddelde positie te verhogen. Of het dag budget verhogen als de positie goed is, maar niet altijd wordt getoond.

Afhankelijk van de strategie en doelstellingen kunt u deze gegevens interpreteren. Voor sommige advertentiegroepen wilt u de hoogste vertoningspercentage voor de meest winstgevende zoekwoorden. U kunt ook tot de conclusie komen dat de campagne alleen rendabel is op hogere posities. Wanneer er niet genoeg budget is,  dan kunt u ook optimaliseren naar een lager vertoningspercentage maar wel in de eerste 3 zoekresultaten.

Voor nog meer gegevens over concurrenten kunt u gebruik maken van een tool als iSpionage. Tools als dit onthullen alle zoekwoorden waar concurrenten op bieden, de advertentiegroepen die ze gebruiken, de gebruikte advertentieteksten en de landing pagina’s.

Strategie # 3: Bodsimulator

Mijn favoriete machtigste biedstrategie tip is de Ads bod simulator.

Om de Ads bod simulator te gebruiken, ga naar de zoekwoorden tab en zoek kolommen, kolommen aanpassen. In de buurt van het midden van de lijst vindt u “Bodsimulator” waar u nieuwe kolommen kunt toevoegen voor het geschatte aantal klikken wanneer bod vermindert met 50 procent en het geschatte aantal klikken als u het bod verhoogt met 50 procent, enz.

Conclusie

Met een betere biedstrategie is het mogelijk de competitie te verslaan. Door gebruik te maken van deze functies van Ads en de tools zoals iSpionage. Wanneer deze data op de juiste manier wordt geïnterpreteerd en toegepast betaalte net genoeg per klik voor de hoogste ROI en posities.

Voorheen moest men tijd en geld investeren om te achterhalen hoeveel er betaald moet worden per klik, welke positie het meest winstgevend is en hoe verschillende biedingen van invloed zijn op de conversie. Nu kunt u met deze drie krachtige Ads-functies, het proces automatiseren en kan de biedstrategie geoptimaliseerd worden met verwachte conversies en kosten per acquisitie (CPA).

U moet er rekening mee houden niet 100% te kunnen vertrouwen op deze schattingen. Dit omdat deze louter schattingen zijn, maar de informatie kan gebruikt worden om de concurrentie te analyseren, nieuwe zoekwoorden te vinden en de juiste biedingen in te stellen zodat er niet meer te veel betaald wordt voor een positie.