Strategie # 2: Know Your Enemy
Sun Tzu’s Art of War leert dat “Als jij de vijand en jezelf kent, dan hoef je niet bang te zijn voor de resultaten van honderd veldslagen. Als jezelf kent, maar niet de vijand, dan zal je voor elke behaalde overwinnen, ook een nederlaag lijden. Als jezelf noch je vijand kent, zult u bezwijken in elk gevecht.”
Dit geldt ook voor PPC campagnes. Wanneer men enkel de eigen campagne begrijpt, kunt u het goed doen. Maar wanneer men de eigen campagne en die van de concurrent begrijpt dan zal men veel meer succes hebben.
Een manier om erachter te komen tegen wie u strijdt is om Google Ads ‘Veilinginzichten’ te gebruiken, hierdoor kunt u de concurrenten achterhalen voor zoekwoorden. Het laat ook zien wat het vertoningspercentage is van uw advertenties ten opzichte van de concurrentie voor de zoekwoorden waarop u biedt.
Om veiling inzichten gebruiken, meldt uzelf aan bij Ads en klik vervolgens op Details net boven de lijst met advertentiegroepen en selecteer “All” onderaan ‘Veilinggegevens.
Het eerste zicht ziet u een lijst van een aandeel, gemiddelde positie, overlappercentage, percentage hogere posities, percentage boven aan de pagina en overtreft aandeel op campagne-niveau. U kunt ook sorteren op elk van deze criteria om te zien hoe u presteert ten opzichte van de concurrenten.
Klik vervolgens in de advertentiegroep of zoekwoord niveau om de zoekwoorden te vergelijken met de andere adverteerders.