Neem contact op

Google heeft besloten om de ‘gemiddelde positie’ uit de kolommen te halen. Ze hebben besloten om dit per september komt te vervallen. In plaats daarvan worden er vier nieuwe positiestatistieken toegevoegd. Door deze verandering zouden adverteerders beter inzicht moeten krijgen in de gemiddelde positie.

Wat deed deze statistiek?

De ‘Gemiddelde positie’ gaf belangrijke informatie over je advertenties. Het had ook grote invloed op de doorklikpercentage, kosten per klik en conversies. Hoe hoger je advertentie stond en hoe lager je je ‘gemiddelde positie’ dus was, hoe groter de kans op klikken.

De advertentiepositie gaf inzicht in de positie van jouw advertentie in vergelijking met de concurrentie. De positie ging van 1 tot en met 7. Hierbij was 1 de toppositie en 7 het laagst. Bij 2 zal jouw advertentie onder die van de concurrentie staan.

Soms wordt een advertentie alleen onderaan de pagina weergegeven. Onder de organische resultaten dus. Hier werd wel geregistreerd dat je op positie 1 van de advertenties stond. Daarom gaf dit soms onduidelijk. Ook geeft de ‘gemiddelde positie’ af en toe een vertekend beeld. We laten dit zien aan de hand van een voorbeeld.

Vertoning op positie 1 + Vertoning op positie 3 + Geen vertoning = Gemiddelde positie 2
Vertoning op positie 2 + Vertoning op positie 2 + Vertoning op positie 2 = Gemiddelde positie 2

Bij zowel de eerste als bij de tweede is de gemiddelde positie 2, maar liggen de posities wel uit elkaar.

De nieuwe statistieken

Als aanvulling op deze statistieken heeft Google “Search absolute top vertoningspercentage” en “Search (Top) IS” uitgerold. Als u de positie wilt optimaliseren, zijn dit de beste statistieken om te gebruiken.

Top impression rate: Deze statistiek vertelt hoeveel van de vertoningen aan de top van de zoekresultatenpagina vertoond zijn. Dit in vergelijking met alle andere vertoningen. Het is daarom goed om te weten wat het onderscheid is tussen de absolute toppositie en de toppositie. Informatie hierover vind u in de afbeelding onderaan dit kopje. Een simpele berekening voor deze statistiek is top resultaten gedeeld door alle resultaten.

Absolute top impression rate: Deze statistiek vertelt hoeveel vertoningen aan de absolute top vertoond zijn. In de afbeelding hieronder wordt ook aangegeven wat de absolute top is. Ook voor deze statistiek is een simpele berekening, namelijk de absolute top resultaten gedeeld door alle resultaten.

Top impression share: Deze statistiek vertelt hoe vaak een adverteerder in de top positie is aangegeven. Dit in vergelijking met het aantal beschikbare impressies aan de top.

Absolute top impression share: Deze statistiek vertelt hoe vaak de advertentie aan de absolute top stond. Dit in vergelijking met het aantal beschikbare impressies.

Retail Managment Software - DatoCapital